pátek 21. dubna 2017

STUDYING IN SCOTLAND

Jak asi víte, studuju prvním rokem ve Velké Británii, konkrétně ve Skotsku a vlastně jsem vám k tomu nikdy nic pořádně neřekla, tak co kdybych to dnes napravila? Možná se ptáte, proč zrovna Skotsko? Věc se máte tak, že myšlenka studia v zahraničí se mi hlavou honila od prváku, kdy jsem nastoupila do třídy s rozšířenou výukou španělštiny a já si po několika návštěvách Španělska usmyslela studovat tam, v teple, u moře. Tahle myšlenka mě opustila stejně rychle jako kvalita výuky španělštiny a já si uvědomila, že bych se svými znalostmi jazyka asi moc neuspěla. Když se na to teď dívám zpátky, myslím, že bych to zvládla, kdybych opravdu chtěla, zvládla bych to. Každopádně moje myšlenky zaletěly, ani nevím jak, do UK. Hodně tomu asi přispěl jazykový kurz angličtiny v anglickým Devonu, který jsem absolvovala v létě 2014. Od té doby jsem byla přesvědčená, že to je to co chci a mého snu jsem se nepustila dokud se nesplnil. A z jakýho důvodu zrovna Skotsko zvítězilo? Kromě toho, že jsem tam před tím ještě nikdy nebyla, finanční stránka hrála hlavní roli. Studentům z EU je totiž ve Skotsku, na rozdíl od jiných částí UK, školné hrazeno. Jediný, na co je potřeba myslet je každoroční vyplnění žádosti na SAAS. Často zapomínám, že zrovna teď, v tenhle okamžik, žiju svůj sen, mám nutkání si stěžovat na to, jak nudnej život mám, ale potom, když sedím v doubledeckeru projíždějícím kolem typických britských domků uvědomím si, jak sakra velký štěstí mám, že tohle je moje přítomnost, moje realita! K cestování jako takovýmu jsem byla vedená už od mala. Pamatuju si střípky své první velké cesty do Chorvatska, když mi byli tři roky a svůj první let letadlem, když mi bylo pět. V šestnácti cestuju poprvé úplně sama. S přibývajícím věkem moje vášeň pro cestování roste,  cílové destinace jsou vzdálenější a já jsem víc a víc ambicióznější, nutno podotknout, někdy až moc velkej snílek. Podrobnější info o celým procesu přihlášky zmiňuju ve videu, ale chtěla bych alespoň vypíchnout to nejdůležitější. Já přihlášku(y) podávala prostřednictvím stránky UCAS, kde je celý proces přihlášky přehledně vysvětlený. UCAS vám umožní hlásit se na pět univerzit vašeho výběru za, v porovnání s ČR, docela malou peněžní částku. Sranda skončila někdy na konci listopadu, kdy jsem začala pracovat na prvním požadavku k přijetí- psaní motivačního dopisu podtrhující moje úspěchy, dovednosti a vášně. Dalším krokem je reference letter od vašeho učitele nebo zaměstnavatele, nesmí být napsán rodinným příslušníkem nebo kamarádem. Dotyčný v něm opět podtrhuje vaše dovednosti a úspěchy a podává argumenty proč by měli přijat zrovna vás. Tak jo, to by bylo. Přihlášku odesílám tři týdny před deadlinem, kterej spadá na 16. ledna. Co je potřeba splnit dál je jazyková zkouška, požadavky jsou vždycky uvedené na stránkách univerzity, kam se hlásíte a můžou se trochu lišit. Zkoušku, kterou bych vám doporučila podstoupit je IELTS, alespoň mě její struktura připadá lepší než ta u CAE a je i cenově přijatelnější. Na co je potřeba si dát pozor je to, že každý aspekt zkoušky, tedy čtení, psaní, poslech a mluvení, je hodnocen samostatně, takže bohužel nestačí spoléhat například na skvělý výkon u mluvící části a podcenit poslech. No a pak už jenom odmaturovat podle daných kritérií. :) Pokud úspěšně splníte všechny kroky, jste přijatí a jediný, co musíte zařídit je ubytování, letenku a již zmiňované SAAS.
No a co následuje potom? V mém případě počáteční nejistota, stesk, obavy, pocit samoty, ale všechno tohle dříve či později přejde, začnete se seznamovat s novými lidmi, získávat nové přátele, zkušenosti, vědomosti a spoustu zážitků! Studium v zahraničí doporučuju absolutně všem! Pokud chcete změnu, rozšířit svoje obzory, stačí jen sebrat špetku odvahy a jít do toho!


// As you may already know, I'm a first-year student of Journalism at a university in Scotland, but I haven't told you a lot about it yet. So what about doing it today? I suppose that one of the first questions coming on your mind is "Why Scotland?" Well, let me explain it. The thing is that the idea of studying abroad was following me for quite a long time. When I started to study Spanish a couple of years ago, I completely fell under the idea of studying in sunny and warm Spain. Hovewer, the quality of our Spanish classses fell down rapidly and so did my interested in studying in a language I wasn't that good at. My thoughts somehow moved to the UK. The first impuls was probably the language course I undertook in summer 2014 in England and since that time, I hadn't stop chasing my dream till it actually came true! So why I chose to study in Scotland instead of England or Wales? To be honest, the financial aspect played the main role as your tuition fees are funded for you by an organization called SAAS in case of studying in Scotland. I often forget that this is the life I've always dreamt about, that this is the reality I live in and sometimes I complain about how boring my life is, but then, when I'm actually sitting on a doubledecker, driving along typical British houses, I realize how lucky I am. I've been lead to travel since I was a child and it quickly became one of my biggest passions that still grows. My travel destinations are becoming more remote and I'm becoming more and more ambicious. It's important to add that I'm a big dreamer as well. If you want to find out more about applying for a course at a Scottish university and how my very first semester at uni looked like, check out the video below or head over to my YouTube channel. :)

Pokud vás zajímá víc, určitě se podívejte na video, ve kterém najdete i několika minutové shrnutí mého prvního semestru a pár zážitků!

SHARE:

1 komentář

Blog Layout Designed by pipdig